„Bohoušku, nesmíš věřit všemu, co říkají v televizi!“ Pamatujete si na tuto hlášku z kultovního českého filmu Pelíšky? Se stále rozšířenějšími možnostmi sdílení informací na internetu a sociálních sítích a se vznikem tzv. influencerů by si sice zasloužila malou úpravu, pravdivost však neztrácí.
V oblasti zdraví, výživy a hubnutí se mohou vyjadřovat pomocí svých stránek i profilů lidé, kteří na to nemají patřičné vzdělání. Často čerpají pouze ze svých zkušeností, nebo nekriticky opakují polopravdy a mýty jiných. A tyto informace sdílí s nemalým počtem svých fanoušků, sledujících a čtenářů.
A zatímco klamavá recenze hotelu vás možná bude stát pár peněz a zkažený víkend, doporučení na zaručenou dietu či detox od oblíbeného influencera může vyústit i ve zdravotní komplikace.
8 z 9 výživových blogů ve Velké Británii nesplňovalo kritéria
Před vlivem „odborníků“ na zdravý životní styl varuje i studie z roku 2020 z Velké Británie. Ta se rozhodla analyzovat 9 nejznámějších britských blogů o výživě a hubnutí, které mají statisíce čtenářů a miliony sledujících na sociálních sítích. Studie zjistila, že 8 z nich šířilo zavádějící či přímo nesprávné informace a uveřejňované recepty nesplňovaly kritéria pro hubnutí.
Pokud navíc poukážeme na fakt, že podle BDA (the British Dietetic Association) celých 41 % osob ve věku od 18 do 24 let věří radám o výživě od food blogerů či blogerek, je to velký problém.
V českém prostředí si můžeme vzpomenout například na kauzu s šéfkuchařkou a influencerkou Kamilou Rundusovou (Kamu), která na svém profilu s 300 000 sledujícími propagovala potenciálně zdraví škodlivé očisty, vodní detoxy a šířila i další dezinformace.
Řešení? Kodex zodpovědného influencera
Otázka zodpovědnosti influencerů, kteří mají dle všeho nemalý vliv na své fanoušky, je stále ještě v řešení. Se stoupajícím počtem uživatelů sociálních sítí (jejich počet se od roku 2015 zdvojnásobil a aktuálně jde o 57 % z celosvětové populace!) a významem tzv. influencer marketingu by však bylo určitě užitečné, kdyby tato otázka úplně nezapadla.
V českém prostředí je zajímavým počinem projekt 3pe, který spolupracuje s Fakultou sociálních věd Univerzity Karlovy.
Projekt vznikl na základě obav dvou jeho autorek o poškození duševního a fyzického zdraví uživatelů skrze výživová či pohybová doporučení influencerů na sociálních sítích. Autorky Lada Brůnová, která si v minulosti prošla poruchou příjmu potravy, a Tereza Makova, klinická psycholožka a psychoterapeutka, navrhly nejenom kodex zodpovědného influencera, ale sdílí i návod pro uživatele sociálních sítích, jak rozpoznat “bezpečný” profil, za kterým stojí člověk ověřující si fakta a má zdravou sebereflexi.
10 stránek a influencerů, kteří sdílí ověřené informace o výživě
Naše rada na závěr je jednoduchá: „Nevěřte všemu, co říkají na internetu!“, zvláště pokud se jedná o vaše zdraví. Zjišťujte si odbornost lidí, kterým se rozhodnete důvěřovat, a k jejich radám přistupujte vždy kriticky.
>> Článek: Jak poznáte skutečného odborníka na hubnutí? <<
Pro vaši inspiraci uvádíme seznam nejen influencerů, ale i stránek a organizací, které podle našeho názoru sdílí ověřené informace o výživě:
- Institut moderní výživy
- Ne hladu
- Společnost pro výživu
- Fórum zdravé výživy
- Vím co jím
- Karolína Fourová
- Petra Kuřátková (Nutrimamma.cz)
- Rozumné hubnutí (MUDr. Václava Kunová)
- Bezpečnost potravin
- Výživa od mala
A konečně nejen na stránkách, ale i na sociálních sítích STOBu sdílíme vždy ověřené informace o výživě a hubnutí. Sledovat nás můžete na našem facebooku nebo instagramu.
>> Pokud byste potřebovali individuální konzultaci, vyberte si z odborníků STOBu <<
Mohlo by Vás zajímat
Komentáře je možné psát až po přihlášení.